تعريف هدف

هدف چيست – داشتن هدف در زندگي – چگونه براي خود هدف انتخاب كنيم – هدف زندگي از ديدگاه قرآن – چگونه هدف زندگي خود را پيدا كنيم

تعريف هدف

۳۷ بازديد

هدف چيست ؟

هدف چيست ؟ داشتن هدف در زندگي چقدر مهم است؟ يك هدف چه ويژگي هايي دارد؟ تفاوت هدف با آروز چيست؟ يك هدف بايد چه ويژگي هايي داشته باشد؟ چرا بعضي ها هدف ندارند؟ چگونه مي‌ توانيد هدفي را انتخاب كنيد؟ بعد از آنكه هدف خود را انتخاب كرديد، در ارتباط با آن بايد چه كارهايي را انجام دهيد؟ و… سوالات بي شماري كه قصد دارم در اين مقاله و مقالات بعدي به آن بپردازم تا شما دوستان عزيز بتوانيد هدف خود را در زندگي مشخص كنيد و به آنچه مي خواهيد برسيد.

هدف چيست ؟

تعريف هدف : هدف خواسته دقيق و روشن و وضعيتي است كه مي ‌خواهيد در آينده داشته باشيد كه مدام ذهن شما را براي رسيدن به آن درگير خود مي كند. هدف، همان خواسته اي ‌است كه مي‌خواهيد به آن برسيد يعني رسيدن به آن‌ چه مي خواهيد و مي ‌توانيد باشيد. هدف همان تصاوير خوبي ‌است كه در ذهن، از خود و زندگي آينده خود ساخته‌ايد. هدف همان نتيجه اي ‌است كه در اثر برنامه ريزي، تلاش و پشتكار شما به دست مي ‌آيد. رسيدن به هدف يعني واقعيت بخشيدن به روياها.

اگر شما وارد يك آژانس هواپيمايي شويد و از آنها بخواهيد براي شما بليط صادر كنند اما مقصد را ندانيد هيچ گاه اين كار را نمي كنند چون مقصد و هدف شما مشخص نيست هدف بايد دقيقاً مشخص باشد كه شما در چه تاريخي به چه كشوري مي خواهيد سفر كنيد.

چرا داشتن هدف در زندگي اين قدر مهم است؟

داشتن هدف ضروري است چون حركت بدون هدف معنايي ندارد. اگر هدف نداشته باشيد مگر مهم است به كدام سمت برويد. اصلاً چرا بايد بدون هدف حركت كنيد؟ وقتي هدف نداريد در چه راهي قدم خواهيد گذاشت؟ مگر فرقي هم مي‌ كند كه در چه راهي قدم بگذاريد؟ اگر هدف نداشته باشيد تمام عمرتان را صرف رويا‌پرداز‌ي‌ هاي بيهوده خواهيد كرد.

شما بايد به اين سوالات مهم در زندگيتان جواب دهيد: هدف من چيست؟ من چه اهداف كوچك و بزرگي در زندگي دارم؟ به كدام يك از هدف هايم رسيدم و به كدام نرسيده ام؟ چرا به بعضي هدف هايم نرسيده ام؟ آيا به خاطر سهل انگاري من بوده است؟ چگونه به اهدافم در آينده برسم؟ چگونه برنامه ريزي كنم؟ و …

يك كشتي را در دريا در نظر بگيريد اگر اين كشتي مقصد مشخصي داشته باشد و بداند به كدام سمت مي خواهد برود دقيقاً به همان سمتي كه مي خواهد، حركت مي كند. حتي اگر بادهايي مخالف جهت حركت آن بوزند كشتي همچنان به راه خود ادامه مي دهد، چرا؟ زيرا مقصد از قبل مشخص است. اما اگر يك كشتي بدون مقصد خاصي در دريا به راه بيفتد بادها آن را به هر سمتي و سويي كه بخواهند مي كشانند و اختيار كشتي به دست بادهاي دريا مي افتند.

اين مثال در مورد آدم ها هم همين طور است. خيلي افراد بدون هيچ هدفي زندگي مي كنند و اگر از آنها بپرسيد برنامه فردايشان چيست، مي گويند: نمي دانم، حالا تا فردا خدا بزرگه، اصلاً تا فردا كي مرده كي زنده. يا اگر بپرسيد بعد از اتمام تحصيلات مي خواهيد چكاري را شروع كنيد مي گويند: هر كاري پيش بياد، بايد ببينم چي ميشه.

عزيزان اين را بدانيد اگر نتوانيد وضعيت خود را در آينده مشخص كنيد،‌ ناچار محيط اطرافتان، وضعيت را به شما تحميل مي‌ كند و مثل كشتي بدون مقصدي مي شويد كه در درياي پر تلاطم اختيارش به دست بادهاي موافق و مخالف مي افتد پس چه بهتر كه بدانيم هدف ما چيست ؟

هدف خود را معلوم كنيم و به سمتش در حركت باشيم. داشتن اهداف دقيق، روشن و از پيش تعيين شده براي رسيدن به موفقيت ضروري است.

طبق تحقيقات دانشگاه استنفورد ، ۹۷ درصد مردم جهان در زندگي خود هدف مشخص و روشني ندارند و تنها ۳ درصد از مردم مي دانند كه دقيقاً از زندگي چه مي خواهند. درنتيجه زندگي آنها هيچ معنا و مفهوم واقعي ندارد و با حس عدم قطعيت درمورد آينده همراه است. اصولاً همه مردم كار و فعاليت مي كنند اما نمي دانند هدف چيست ؟ زماني كه از آنها بپرسيد كه از زندگي چه مي خواهند و يا هدف آنها در زندگي چيست جواب اكثرشان اين است كه «اِ اِ اِ نمي دونم» يا «بايد راجع بهش فكر كنم» اين افراد هرگز به جايگاهي كه بايد برسند و لياقتش را دارند نمي رسند.

واقعيت اين است كه بيشتر مردم هدف زندگي خودشان را نمي دانند. به همين دليل زندگيشان با شانس و تصادف پيش مي رود، به چيزهايي مي رسند كه برايشان اتفاق بيفتد به جاي اينكه خودشان آن اتفاق ها را ايجاد كنند.

تعيين هدف به افراد كمك مي كند مطمئن شوند اعمالي كه روزانه انجام مي دهند به آنچه كه نهايتاً در زندگي خود مي خواهند منتهي مي شود. اين باعث مي شود بتوانند سرنوشت زندگيشان را خود رقم بزنند.

فوايد داشتن هدف چيست

در اين مقاله مي خواهم چند كلمه اي در مورد فوايد داشتن هدف در زندگي و اينكه چگونه هدف داشته باشيم با شما صحبت كنم. دوستان شما از كدام تيپ آدم ها هستيد از آنهايي كه در زندگي هدف مشخصي دارند يا از آنهايي كه هر كاري را بدون هدف و هر چه پيش آيد خوش آيد انجام مي دهند هستيد. ويژگي مشترك تمام انسان هاي موفق داشتن هدف هايي مشخص و روشن بوده است. در واقع چيزي كه افراد را از يكديگر متمايز مي كند در نگاه اول داشتن يا نداشتن هدف است.

و اما چگونه هدف داشته باشيم ؟ داشتن هدف چه ضرورتي دارد؟ چگونه مي توان هدفي را تعيين كنيم؟ بعد از آنكه هدف خودرا انتخاب كرديم، درارتباط با آن لازم است چه كارهايي انجام دهيم؟  اگر نتوانيم وضعيت خود را در آينده تعيين كنيم، به ناچارمحيط پيرامون، وضعيتي را به ما تحميل مي كند. براي همين است افرادي كه هدف ندارند نمي دانند كه به كدام جهت بروند و به ناچارهر آنچه كه برايشان پيش مي آيد را بايد بپذيرند.

فوايد داشتن هدف :

  • داشتن هدف به انسان اعتماد به نفس، انگيزه وعشق به زندگي مي دهد.
  • انسان هدفمند پويا و فعال است و كمتر به دنبال افكار منفي است.
  • با داشتن هدف است كه انسانها مي توانند به جاهاي بزرگ برسند.
  • يكي از رموز موفقيت انسان داشتن هدف در زندگي است. داشتن هدف است كه انسان هاي بزرگ را از ديگران متمايز مي كند و گرنه هيچ انسان موفقي از ابتدا موفق به دنيا نيامده است.

شما چگونه هستيد؟ آيا در زندگي هدف داريد؟ آيا براي آينده خود برنامه ريزي كرده ايد؟ آيا نقشه زندگي خود را ترسيم كرده ايد؟ آيا براي آينده خود رويايي در سرداريد؟

چگونه هدف داشته باشيم ؟

۱- هدف هاي خود را روي كاغذ بنويسيد.

همين امروز هدف هاي خود را مشخص كنيد و فكر كنيد دقيقاً چه مي ‌خواهيد. هدفتان را روي كاغذ بنويسيد و به ديوار اتاقتان بچسبانيد. قطعاً هر گاه به آن نگاه ‌كنيد انرژي بيش‌ تري را براي رسيدن به هدف خود صرف مي كنيد. با داشتن هدف مكتوب و برنامه‌ اي منظم، كارايي شما بيشتر از كسي خواهد بود كه تنها هدف‌ هايش را در ذهن نگه مي ‌دارد.

بنابراين ابتدا تمام خواسته هاي خود را روي كاغذ بنويسيد. سپس يكي يكي اين اهداف را از جهت مفيد بودن ارزش گذاري كنيد. از خود درباره تك تك خواسته هايتان پرسيد، آيا اين هدف براي من و زندگي من لازم است؟ آيا به اندازه كافي مفيد و باارزش است؟ آيا هدفي ضروري تر از اين هدف نيست؟

۲ـ هدف كلي زندگي خود را با مطالعه، فكر، تحقيق و مشورت تعيين كنيد.

شما دوست داريد مردم چه تصويري از شما داشته باشند و به چه عنواني شما را بشناسند. شايد يافتن اين مورد كمي سخت باشد اما غير ممكن نيست. در اين راه تنها با كساني مشورت نماييد كه در مورد موضوع هدف متخصص باشند.

۳ـ در انتخاب هدف واقع بين و منطقي باشيد.

اهداف نبايد ناشي از توهم و خيال پردازي هاي زياد باشند كه رسيدن به آن ها غير ممكن باشد يعني اهدافي را انتخاب كنيد كه دستيابي به آنها شدني است. زندگي يك روياي شيرين نيست كه با تخيل به آن دست يابيد، بلكه واقعيتي است كه خيلي چيزها در آن محدود شده است. بنابراين هدفي داشته باشيد كه مي دانيد مي توانيد به آن برسيد.

۴- هدف بايد داراي تاريخ باشد.

يك مدت زمان مشخص براي رسيدن به هدف خود تعيين كنيد. اين كار باعث مي شود كه با تلاش بيشتري كارها را جلو ببريد و هدف خود را جدي تر ببينيد.

۵- براي رسيدن به هدف خود برنامه ريزي كنيد.

مسيرهايي را طراحي كنيد كه شما را به هدفتان مي رساند و براي اين كار حتماً از افراد مطمئن و راه بلد مشورت بگيريد.

اميدوارم در كارهايتان هدف مشخصي داشته باشيد و هر كاري را با برنامه اي از پيش تعيين شده انجام دهيد.

اهميت و ضرورت هدف گذاري در زندگي

مهمترين عامل براي رسيدن به موفقيت، تعيين دقيق اهداف است. هدف گذاري در زندگي مهمترين عامل حركت و خلق آينده است، هدف ها مسير زندگي و مقصد را روشن مي كنند. هدف گذاري در زندگي يعني ترسيم جاده اي براي مقصد. آنهايي كه رويايي در ذهن و هدفي بر روي كاغذ ندارند مقصدشان ناكجا آباد خواهد بود.

يكي از مهم ترين مهارتهايي كه بايد در خود تقويت كنيد، مهارت هدف گذاري در زندگي است.

هدف گذاري در زندگي يعني …

من كيستم؟

در حال حاضر كجا هستيم؟

به كجا مي خواهم بروم؟

چرا مي خواهم بروم؟

چگونه مي خواهم برسم؟

به چه چيزهايي براي رسيدن نياز دارم؟

چه زماني خواهم رسيد؟

و …

وقتي كه هدف ها مشخص شدند براي نحوه رسيدن به اهداف بايد طرح ها، برنامه ها و كليه فعاليت هايي كه منجر به تحقق اهداف مي شوند را تعيين كنيد.

مزاياي هدف گذاري در زندگي :

  • هدف گذاري در زندگي باعث ايجاد انگيزه و انرژي در شما مي شود.
  • هدف گذاري شرط لازم برنامه ريزي است، برنامه بدون هدف معني ندارد.
  • هدف گذاري به زندگيتان جهت و معنا مي دهد.
  • هدف گذاري باعث مي شود تمركزتان بر فعاليت هايتان بيشتر شود.
  • هدف گذاري امكان اندازه گيري پيشرفت و ارزيابي عمكرد را فراهم مي كند.
  • هدف گذاري باعث افزايش اعتماد به نفس شما مي شود.
  • هدف گذاري احتمال رسيدن به موفقيت را بيشتر مي كند.

توصيه هاي لازم براي هدف گذاري در زندگي

۱- فهرستي از تمامي اهدافي كه بايد به آنها برسيد را تهيه كنيد

۲- با توجه به اينكه همزمان نمي توان به همه اهداف تعيين شده رسيد اهداف خود را اولويت بندي كنيد.

۳- اولويت هاي مشخص شده را رعايت كنيد يعني ابتدا ازهدفي شروع كنيد كه اولويتش از همه بيشتر است .

۴- در صورت بزرگ بودن اهداف آنها را به هدف هاي كوچكتر تقسيم كنيد.

۵- فهرستي از كارهايي كه بايد براي رسيدن به هر هدف انجام دهيد را تهيه كنيد.

۶- يك فرم تعيين اهداف ماهانه تهيه كنيد و برنامه ريزي كنيد چه فعاليت هايي را بايد در جهت رسيدن به هدف خود در اين ماه انجام دهيد.

۷- يك فرم تعيين اهداف هفتگي تهيه كنيد. يعني هفته خود را با ليست كردن كارهاي مهم در جهت رسيدن به هدفتان شروع كنيد.

۸- يك فرم تعيين اهداف روزانه تهيه كنيد. يعني هر روز صبح مهمترين كارهايي كه بايد در جهت رسيدن به هدفتان در طول روز انجام دهيد را مشخص كنيد.

هر رويدادي در زندگي دو بار اتفاق مي افتد، يك بار در ذهن و خيال و بار ديگر در عمل. آينده شما بستگي به هدف هايي دارد كه هم اكنون انتخاب مي كنيد.

هدف در زندگي

گاهي اوقات شما انتخاب هدف و تلاش براي رسيدن به هدف در زندگي تان را به تعويق مي اندازيد. روزها پشت سر هم مي آيند و مي روند عمر گران مايه مي گذرد اما هيچ تغيير و تحولي در زندگي تان به وجود نمي آيد و با خود فكر مي كنيد امروز كه گذشت اما فردا چنين و چنان مي كنم. فردا هم مي آيد و مي رود باز مي گوييد فردا نه از شنبه، شنبه ها هم مي گذرند و آن فرصت هاي طلايي هرگز نمي رسند و غافل از اينكه كه امروز همان فردايي است كه ديروز در انتظارش بوديد.

به راستي دليل اين همه تعلل و سستي چيست؟

اگر هر روز صبح سرشار از انرژي و اميد از خواب بيدار نمي شويد به خاطر اين است كه شما در زندگي تان هدف نداريد. اين بي هدفي است كه تيشه بر ريشه فرصت هايي طلايي عمر ما مي زند و زمان را به هدر مي دهد.

آيا مي دانيد داشتن هدف در زندگي مي تواند چه تاثيرات مفيد و مثبتي برروي سلامت جسم و روح شما داشته باشد؟

۱- تاثيرات داشتن هدف در زندگي بر جسم انسان

تحقيقات نشان مي دهد داشتن هدف در زندگي مي تواند بر سلامتي و طول عمر تاثير بگذارد. دكتر كوهن و همكارانش با بررسي اطلاعات و مطالعه از مجموع ۱۳۷۰۰۰ مرد و زن، دريافتند افرادي كه حس هدفمندي كمتري دارد، احتمال بيشتري دارد كه دچار سكته‌ مغزي، حمله قلبي و يا بيماري‌هاي عروقي تصلب شرائين شوند. البته مزاياي زندگي هدفمند تنها به سلامت قلب محدود نمي‌ شود.

تحقيقات انجام شده در دانشكده‌ پزشكي دانشگاه Rush در شيكاگو اثبات مي‌كند كه زندگي هدفمند از ذهن نيز محافظت مي‌كند. دكتر پاتريكا اي بويلر، متخصص مغز و اعصاب مركز بيماري آلزايمر Rush معتقد است هدف هر آنچه كه باشد به مغز انعطاف‌پذيري مي‌ بخشد. داشتن هدف در زندگي ، مغز شما را در برابر بيماري ‌هايي مانند آلزايمر قوي ‌تر و مقاوم ‌تر مي‌ كند.

۲- تاثيرات داشتن هدف در زندگي بر روح و روان انسان

داشتن هدف به زندگي معنا مي دهد. داشتن هدف آرامش بخش زندگي است. براي داشتن آرامش در زندگي عوامل بسياري وجود دارند كه يكي از مهم ترين اين عوامل داشتن هدف در زندگي است. روشن و واضح بودن هدف زندگي يكي از عوامل مهم آرامش ، شاد زيستن و سلامتي رواني فرد است.

بسياري از سردرگمي ها و افسردگي ها در اثر اين است كه افراد هدف مشخص و روشني براي زندگي خود ندارند. اگر انسان نتواند هدف زندگي خود را بيابد زندگي براي او پوچ، بي هدف و بي معنا خواهد بود.

پيامبر اكرم (ص) فرمودند:

آن كس كه بداند از كجا آمده، در كجاست، و به كجا رهسپار مي شود، مشمول رحمت الهي خواهد شد.

علاوه بر تاثيراتي كه تعيين هدف بر سلامت جسم و روح دارد. تاثيرات شگفت آور ديگري در زندگي و آينده شما دارد كه در اين مقاله به گوشه اي از اين مزايا اشاره خواهيم كرد.

مزاياي داشتن هدف در زندگي :

  • داشتن هدف در زندگي ، باعث مي شود از تقليد كوركورانه و گم شدن در راهي كه مقصود شما نيست دوري كنيد.
  • هدف مسير و مقصد زندگي را تعيين و روشن مي كند و به شما اعتماد به نفس، انگيزه و عشق به زندگي مي دهند.
  • داشتن برنامه و هدف در زندگي ، حس حركت مي دهد و در شما انرژي مي آفريند.
  • با داشتن هدف در زندگي مي دانيد كه يك سال آينده ، پنج سال بعد و ده سال ديگر ، مي خواهيد در كجا و چه موقعيتي باشيد.
  • اگر شما براي خود هدف در زندگي تعيين كرده باشيد و چشم اندازي دقيق از آينده خود مد نظر داشته باشيد با تمركزي دقيق به سمت هدفتان حركت خواهيد كرد و دست از كارهاي بيهوده و وقت تلف كني خواهيد كشيد.
  • به تدريج نظم و برنامه ريزي ملكه ذهن شما مي شود و خيلي زود به موفقيت هاي باورنكردني خواهيد رسيد.

پس بياييد در هر سني كه هستيد و در هر مرحله و شرايطي كه هستيد نه با روياپردازي و آرزوهاي دور و دراز، بلكه با منطق و واقع بيني آنچه را كه دوست داريد به آن برسيد را مشخص كنيد و همه چيز را براي به دست آوردن هدف زندگي در نظر بگيريد و با توكل به خداوند، تلاش و پشتكار و براي داشتن فردايي بهتر شويم قدم برداريد.

چگونه هدف خود را پيدا كنيم و انگيزه خود را افزايش دهيم؟ يادتان مي آيد وقتي كوچكتر بوديد از شما مي پرسيدند: «وقتي بزرگ شدي مي خواهي چه كاره شوي؟». الآن چندين سال از آن زمانها گذشته، اما آيا واقعاً به آن جوابي كه قبلاً مي داديد رسيده ايد؟ يا مشغول به كار يا تحصيل در رشته اي هستيد كه با علايق و روحياتتان فاصله دارد؟

اگر نمي دانيد واقعا در زندگي تان چه مي خواهيد بدانيد كه تنها نيستيد. هزاران يا ميليون ها نفر سرگردان، هر روز بدون هدف زندگي مي كنند. اگر نمي خواهيد زندگي تان را بدون مقصود و هدف سپري كنيد مي توانيد از نكاتي كه در اين مقاله آمده براي پيدا كردن هدف هايي كه واقعا در زندگي مي خواهيد به آنها برسيد، استفاده كنيد.

ما در اينجا سوالاتي را مطرح كرديم تا شما با پاسخ به آنها بتوانيد به سوال « چگونه هدف خود را پيدا كنيم ؟» دست يابيد و هدف اصلي زندگي خود را پيدا كنيد. اين يك روش براي پيدا كردن هدف زندگي است. در اين روش بايد اين دو سوال اساسي را از خود بپرسيد:

۱) من كه هستم؟

۲) مي خواهم چه كار كنم و به كجا برسم؟

چگونه هدف خود را پيدا كنيم ؟

۱- من كه هستم؟ (كشف من واقعي)

براي  بررسي شخصيت و استعداد هاي خود به اين سوالات پاسخ دهيد:

استعدادها و توانايي هاي شما در چه زمينه هايي بيشتر است؟

نقاط قوت و نقاط ضعف شما كجاهاست؟

چه فعاليت هايي بيشترين حس رضايت را به شما مي دهد؟

چه زماني از هميشه خلاق تر بوده ايد؟

چه كاري را به بهترين نحو به پايان رسانديد؟

چه وقت اطرافيان شما را موفق ترين دانسته اند؟

چه زماني از كارتان بيشترين لذت را برده ايد؟

چه كاري را قلباً دوست داريد انجام دهيد؟

وقتي شخصيت خود را بررسي كرديد متوجه خواهيد شد كه چه كسي با چه توانايي ها و خصوصياتي هستيد. حال با در دست داشتن اين اطلاعات شروع كنيد و يك صفحه راجع به خودتان بنويسيد و خودتان را در چند جمله توضيح دهيد. اين مرحله قدم بزرگي در شناخت از خود است.

۲- مي خواهم چه كار كنم و به كجا برسم؟

حال كه مي دانيد كه هستيد قدم بعدي پاسخ به اين سوال است كه مي خواهيد چكار كنيد؟

براي اين كار ابتدا فكر كنيد يك نفر با علايق، استعداد ها، توانايي ها و امكانات شما در چه كارهايي موفق خواهد بود؟ پيدا كنيد چه خواسته اي داريد. بنشينيد و كاملا فكر كنيد كه واقعا چه خواسته و هدف هايي در زندگي داريد، دوست داريد به چه چيزهايي دست يابيد و براي پيدا كردن هدف زندگي خود به اين سوالات پاسخ دهيد:

از چه كارهايي متنفريد، دوست نداريد انجام دهيد و شما را ناراحت مي كند؟

عاشق چه كارهايي هستيد، از چه كارهايي لذت مي بريد و شادتان مي كند؟

آيا از موقعيتي كه هستيد احساس رضايت مي كنيد؟

در صورت نارضايتي چه كاري براي تغيير مسير مي توانيد انجام دهيد؟

در زمانهاي آزاد و بيكاري خود چكار مي كنيد؟

اگر زمان و پول كافي داشتيد چكار مي كرديد؟

آيا به دنبال پول هستيد يا به غير از پول دنبال چه چيزهاي ديگري هستيد؟

با چه افرادي دوست داريد كار كنيد؟

وقتي به هدف مورد نظر خود برسيد چه چيزي هايي به دست مي آوريد و چه چيزهايي را از دست مي دهيد؟

احساستان در زمان انجام كار مورد نظر چيست؟

اگر به هدفتان برسيد، چه احساسي پيدا مي كنيد. آيا احساس شادي و آسودگي خيال مي كنيد؟

جمع ‌بندي اين پاسخ‌ ها به شما در شناسايي و پيدا كردن هدف ها كمك خواهند كرد. تنها كافي است به دقت به پاسخ ‌هاي خود توجه كنيد. خواهيد ديد كه اهداف شما در درون اين پاسخ ‌ها نهفته است.

خب … منتظر چه هستيد؟ شروع كنيد. قدم اول نوشتن اهداف است. اهدافي براي خودتان تعيين كنيد. اهداف همان چيزهايي هستند كه مي خواهيد به آنها برسيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.